Akum n hye all

Cuti CNY ari tuh korang g mane? wat ape selain wat bodow?
Aku spt biasa la, g kenduri n blk kg

Bila sampai umah kat kg, hometown, eh hometown tu bukan umahbandar ke, bukan umah kg kan?
Lantaklee

Bila smpai sana, aku terimbau kenangan dulu2, yg smpai skunk pon aku masih sengal mcm tuh

Scene 1: Jerangkung dlm almari tandas


Aku dah x ingat umo aku baper thn ms tuh

Pd satu mlm, umi aku dgr org ketawa kuat2, tapi samar2 la sebab dlm gelap pas2 bunyi tu bukan dr blk tido dia

Curious punya psl, ye la takut cikpon ke cikpen ker, dia kuar dr blk tido

Dia ikut bunyi tuh sampai la dia dgr bunyi tu dtg dr bilik aku

Dgn semangat keibuan yg kental tuk membanteras perilaku jahat yg akan berlaku oleh cikpon or cikpen td

Umi aku bukak pintu n sergah

'Hoiiiiiii'

Dia terkejut sb tgk aku takde atas katil, plak tu dgr bunyi ketawa dr bilik air

Nak xnak dia beranikan diri tolak pintu bilik air, tgk aku tengah teran berak sambil baca majalah Gila-gila, n aku la yg ketawa kuat2 tuh

Umi aku naik heran

'bakpo *ngila nyo?' *ketawa

'tokleh nok berak, sakit perut, tahi* tok tubik' jawapan inosen sambil memegang Gila-gila

Umi aku naik heran bergandaganda

'yo la, takdi baco Readers Digest, 'Laughter is the best medicine', sakit perut teran tahik tok tubik, kito kena *ngila la baru x sakit, x payoh g jupo doktoo rafiq doh'

Apalagi, umi aku ikut gelak sekali le bukan sebab dia pon nak berak, tp sebab kenaifan, okla sebab kebengapan aku

Hahaha

Tapi pd keesokan harinya, ayah aku bwk aku g klinik gak, jumpa Doktoo Rafiq sebab aku sembelit

Sia sia usaha aku meniru gaya ketawa Hantu Pontianak Gua Musang


*Kelantanese sebut Doktor, doktooo


Scene 2: tak seme telur boleh hidup


Dr dulu sampai skrg aku suka makan seafood, katakan kerang, sotong, udang, belangkas semua aku bedal

Mak aku pulak suka seafood yg bertelur, i.e sotong or udang

Pd satu hari, aku gatal kaki ke dapur nak tanya what's for lunch

'Sambal tumis udang' jawapan ringkas kpd budak yg dtg mengacau dia time dia tgh tumbuk cili nak buat sambal

'Oooo udang galah... tapi bakpo ado butir butir kuning d perut dia?' picit perut udang n pointing it to my mom

'Telur udang, anak2 dia la tuh' smbung tumbuk aku cili

Oooooooo, dari tu la aku kenal itu telur udang

Ms tu leh lak aku pk style pikiran budak2, ye la maklumla, aku msh bdk2 kan

Nak tau apa aku buat?

Aku amek seme telur dr udang2 tuh n buang kat dlm akuarium ikan gapi dgn harapan mak aku jimat duit takyah g pasar lagi sebab pasni sure ader berlambak udang galah

Bila mak aku nak amek udang nak masukkan ke dlm tumisan dia..... *halilintar
U know what happened next....
Potpet potpet berterusan....

5 comments:

wakakakakaka....recycle telur udang????

kah3x.

TAG! TAG! TAG! ada tugas menanti anda. sler ke blog sy ok....

Meunderskola,
kalau la telur udang tu jadik udang, sure aku dah kaya raya kan, hehe

wakakakak abby..
kunun telo tu mcm benih buah laa..
waakakakka

Linggkenanganterindah:

tu la pasal
aku ingat esok lusa boleh la jadik anak udang past jadik bapak udang pastu leh aa makan, huhu

naik tergeliat aku baca tang bahasa kelantan tu..haha